Zoznámte sa s delegátmi IX.cyklu!

Zaujíma vás kto bude prezentovať zistenia a vypočuté názory mládeže počas momentálne prebiehajúceho cyklu Európske dialógu s mládežou? Predstavujeme vám súčasných delegátov.

Martina Tóthová

Martina je študentkou bilingválnej obchodnej akadémie. Od malička ju baví šport, príroda, kultúra a cestovanie. Kamaráti by ju opísali ako veľmi proaktívnu a spoločenskú, keďže veľmi rada spoznáva nových inšpiratívnych ľudí. Zaujíma sa tiež o medzinárodné vzťahy a diplomaciu, preto ak práve nie je odcestovaná na Erasmus+ projektoch nájdeme ju na dobrovoľníctve, jazykových či business súťažiach alebo prítomnú v mládežníckom sebarozvojovom klube. Vo voľnom čase rada doučuje angličtinu alebo sa naopak učí francúzsky. Neformálne vzdelávanie považuje za veľmi benefičné, žiaľ v našej spoločnosti stále nedocenené. V Poľsku si skúsila prácu so zrakovo postinutými detičkami, ktoré jej otvorili oči na značnú diskrimináciu zdravotne či sociálne znevýhodnených menšín. Ako environomenálneho nadšenca ju tiež veľmi trápi globálne otepľovanie, ktoré nielenže spôsobuje extrémne horúčavy ale má aj fatálne následky na životy mnohých ľudí. Možnosť pôsobiť ako mládežnícky delegát berie ako veľkú výzvu ale aj neopakovateľnú príležitosť reprezentovať hlas mladých ľudí, ktorí chcú aktívne prispievať spoločnosti. Verí, že mladí ľudia majú právo rozhodovať o svojej budúcnosti a preto by aj mali byť vypočutí. Okolo seba však žiaľ vníma značnú stagnáciu a istú bezmocnosť týkajúcu sa angažovanosti mladých vo veciach verejných – preto sa aktívne spolupodieľa na organizácii študentských volieb. Taktiež tento rok pomáha so zakladaním školského debatného klubu, keďže si uvedomuje dôležitosť asertívnej komunikácie, ktorej schopnosť možno práve dôsledkom pandémie koronavírusu čoraz viac upadá.

Ján Cipár

Ján Cipár študuje medzinárodné ekonomické vzťahy na Ekonomickej univerzite v Bratislave, momentálne však trávi semester na Erasmus výmene na KU Leuven v Bruseli. Ján má veľmi blízko k dobrovoľníctvu a mládežníckym aktivitám sa venuje už od konca základnej školy. Začínal ako animátor pre deti v táboroch, neskôr pomáhal v Trnavskej arcidiecéznej charite v práci s bezdomovcami a v charitnej kaviarničke Špitálik. V roku 2020 založil organizáciu Pošli dobro, v rámci ktorej mladí ľudia počas pandémie Covid-19 písali listy pre seniorov a snažili sa ich tak potešiť. Dodnes sa do projektu zapojilo už viac ako 600 mladých ľudí a napísali viac ako 3000 listov pre seniorov. Pre Jána je tiež veľmi dôležitý mládežnícky aktivizmus a participácia mladých ľudí. Je súčasťou medzinárodnej organizácie European Democracy Youth Network, ktorá spája mladých ľudí so záujmom o politiku a transatlantické smerovanie Slovenska. Zastupoval Slovensko na viacerých medzinárodných podujatiach, mimo iných na podujatiach Konferencie o budúcnosti Európy a tiež na Mládežníckom fóre o integrácii západného Balkánu do EÚ v Ríme. Myslí si, že hlas mladých ľudí by mal byť oveľa viac počuť a zvlášť v témach súčasného IX. cyklu Európskeho dialógu s mládežou, ktorými sú inkluzívna spoločnosť a zelená budúcnosť. Klimatická zmena je podľa neho jedna z najakútnejších výziev súčasnosti a súčasní mladí ľudia sú poslednou generáciou, ktorá je schopná túto krízu zastaviť. Ich hlas by teda mal byť oveľa viac počuť a mal by byť oveľa viac prítomný v spoločenskej diskusii. Zároveň si myslí, že je potrebné vypočuť aj hlas mladých ľudí z vylúčených komunít a z marginalizovaných skupín, dať im väčší priestor vyjadriť sa, a preto by týchto mladých ľudí chcel čo najviac zapojiť do diskusií aj v rámci IX. cyklu.

Marián Piskor

Majo práve som ukončil strednú školu v zdravotníckom odbore a chystá sa na vysokú, kde bude študovať učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a estetiky. Vo voľnom čase sa venuje rómskym deťom zo segregovaných oblastí na východnom Slovensku. Patrí k občianskemu združeniu PAĽIKERAV, ktoré robí túto krásnu a potrebnú činnosť už dlhé roky. Okrem toho sa venuje písaniu poézie, hraniu na hudobných nástrojoch a čítaniu. Vzdelanie považuje za veľmi potrebné, preto sa vždy snaží niečo nové naučiť, vyskúšať a osvojiť si. Presne kvôli tejto jeho vlastnosti si vybral povolanie učiteľa – vedomosti nielen rád získava, ale aj podáva ďalej.